Az élet egy kineziológus szemével

Kinez Life

Kinez Life

Tanulási blokkok a gyermek kineziológiában 2. rész

Tanulást segítő tippekkel

2022. január 31. - karrierrita

artem-kniaz-dqgmhzeio7g-unsplash.jpg

Az előző posztomban, amit itt találtok részletesen bemutattam azokat a blokkokat, amik akadályozzák a gyermeket a könnyed és zökkenőmentes tanulásban. Ebben a bejegyzésben inkább arról lesz szó, mit tud a szülő tenni annak érdekében, hogy az otthoni tanulás ne jelentsen mindennapos stresszt a család életében.

Sok szülő teszi fel azt a kérdést, miért van az, hogy otthon még tudta a gyerek az anyagot, az iskolában pedig leblokkolt és nem jutott eszébe semmi. Ezzel kapcsolatban elmesélek egy történetet, ami leginkább megmutatja, hogyan alakulnak ki a tanulási blokkok.

Péter kisiskolás, a tanító néni megkéri álljon fel és mondja el az ABC-t. Sajnos Péter belezavarodik, a többiek kinevetik, aminek hatására megalázva érzi magát, elvörösödik, már mindenki őt nézi és nem tud mit kezdeni ezzel a szituációval. Ezt a stresszhelyzetet elraktározza az agy (főképp ha sokszor megtörténik), és egy másik, számára veszélyt jelentő helyzetben, például egy témazáró előtt ismételten elhatalmasodhat a gyermeken ez a rossz érzés. Abban a helyzetben blokkolja a korábban átélt trauma, melynek hatására szétkapcsolnak az agyféltekék. A teljes szellemi tartalékához csak összehangolt jobb és bal agyfélteke esetén fér hozzá a gyermek. Tehát láthatjuk, hiába tanulta meg otthon az anyagot Péter, másnap stresszhelyzetben a régi menekülő mintához fog visszanyúlni, illetve teljesen leblokkol, a se kép se hang érzése jön elő benne, és nem tudja előhívni agyából azt a tudásanyagot, amit otthon megtanult.

Ez később előjöhet otthon is, amikor témazáróra készül, hiszen stressz hatására az agyféltekék szétkapcsolnak, ezért tart dupla annyi ideig a tanulás. Ilyen helyzetekben segíthet a kineziológiai oldás, mely érzelmi stresszoldás, feloldja a korábban átélt iskolai traumát, hogy az később hasonló helyzetekben már ne okozhasson gondot.

A tanulást gátló stresszhatások:

Elegendő folyadék. Nagyon sokat jelent a tananyag elsajátításakor, hogy a gyermek elég vizet ivott-e. A dehidratált szervezet nem tud úgy teljesíteni ahogy elvárjuk tőle, tehát mindenképpen itassunk egy jó nagy pohár tiszta vizet a gyermekkel, mielőtt nekikezdünk a gyakorlásnak.

A mozgás hiánya. Az egész napos ülés hatására befeszülnek az izmok, ez a hatás gátolja az agy és a gerincvelő közötti információáramlást. Mielőtt megkezdi a felkészülést a dolgozatra, ajánlatos a mozgás, pár kör futás.

Szülői hozzáállás és kommunikáció. Törekedjünk a nyugodt légkör kialakítására, miközben gyermekünkkel tanulunk. A türelmetlenségünk és feszültségünk még jobban fogja stresszelni a gyermeket. Nagyon fontos, hogy elmondjuk, akkor is szeretjük, ha rossz jegyet hoz haza.

Tanulást segítő gyakorlatok:

agyfelteke.jpg

 

Nyolcasok rajzolása.

Ahogyan az ábrán is látszódik ahhoz, hogy helyesen tudjon írni és olvasni a gyermek, mindkét agyfélteke helyes működésére szükség van. Ezért fontos gyakorolni a körök rajzolását az óramutató járásával megegyezően és ellentétesen, illetve hogy a két kör középen keresztezni tudja egymást. Így lesz belőle fekvő nyolcas.

Tengerészcsomó avagy Cook módszer.

Ez a gyakorlat visszarendezi a test saját belső energiáját. A gyermek ülve helyezze a bal bokáját a jobb térdére, kulcsolja a jobb kezét a bal bokájára. Markolja meg a bal tenyerével a bal talpát a lábujjak alatt. Maradjon így, lélegezzen és szorítsa a nyelvét a szájpadlásához.

Ezután tegye mindkét lábát a földre és tegye össze a két kezét úgy, hogy ujjbegyei találkozzanak egymással. Ez a gyakorlat segít, hogy a külvilág zavaró eseményeit kívül tudja hagyni a gyermek.

Ha segített a bejegyzésem kérlek oszd meg.

Szeretettel:

Rita

 

Forrás és kép:

Dr.Paul E. Dennison és Gail E. Dennison: Észkerékkapcsoló

 

 

 

süti beállítások módosítása